maandag 19 oktober 2015

Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk?

Casus: Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk


Vandaag las ik een casus over huiswerk in klasse. De casus kan je lezen via deze link: 

Ik ben het eens met de afschaffing van het huiswerk. Tenminste buiten de schooluren. Lagere school kinderen hebben heel wat energie die ze op het einde van de dag moeten kwijt spelen. Ze hebben namelijk al een hele dag achter de schoolbanken gezeten. Ze hebben nood aan spanning, uitdaging, fysieke inspanning en avontuur, samen met leeftijdsgenoten. Deze leeftijdsgenoten zijn van uitermate belang voor hun sociale ontwikkeling. Daarom moeten ze vooral kunnen spelen in hun vrije tijd en hun hobby's kunnen uitvoeren.
Ik zie ook vaak ouders helpen met het huiswerk. Soms gaat dat goed, maar dikwijls gaat het slecht. Ouders kennen bepaalde methodieken van de lessen niet. Dingen die ze thuis maken, doen ze met de ouders dan dikwijls op een andere manier, waardoor het kind in de war kan geraken. De manier van lesgeven is sterk veranderd tegenover vroeger.
Huiswerk wordt dan ook dikwijls verbeterd (of soms zelfs gemaakt) door de ouders, waardoor de eindscore eigenlijk een vertekend beeld geeft. Huiswerk zou dan ook niet op punten mogen staan. 
Ik ben voor huiswerk binnen de schooluren waarbij de kinderen de tijd krijgen om dit te maken in de les. Dit kan dan gecombineerd worden met langdurige taken (die ze in de les kunnen maken), zodat de kinderen leren plannen en de overstap naar het secundair vlot kan gaan. 

Om mijn mening verder te verdiepen, gebruik ik het ethisch model van Liégeois (2009).


Voorwaarden
1) Grondhouding
     - Echtheid: Voor mij is huiswerk is belangrijk, maar niet buiten de schooluren. Al zijn er zeker              mensen die er anders over denken. 
     - Empathie: Kinderen kunnen moe zijn na een dag school en willen liever geen huiswerk. Ik          
       ontspan me ook graag na een dag werken. Een kind kan hier ook nood aan hebben.
     - Aanvaarding: Niet alle kinderen zijn even goed in huiswerk. De ene heeft meer tijd nodig dan de        andere. De ene heeft er ook meer tijd voor dan de andere door hobby's. 
2) Dialoog voeren met de betrokkenen
In dit artikel hebben een docent en een kinderpsychiater het woord. Een ouder of een kind komt niet aan bod. Er zijn ouders die voor en tegen huiswerk zijn. Kinderen ongetwijfeld ook. Er zijn er die dit graag doen, en er zijn er ook die dit niet graag doen. We vullen allemaal onze tijd ook anders in na de schooluren. Ik denk dat de docent en de kinderpsychiater wel de nodige ervaring hebben en hieruit een analyse hebben gemaakt.

Aandachtspunten
1) Situatie analyseren
De psychiater en docent beschikken beiden over een goede kennis. Deze kan dus ook als betrouwbaar worden gezien. Toch hebben we niet genoeg informatie over de andere partijen: de ouders en de kinderen. Maar we weten wel dat iedereen zijn vrije tijd anders spendeert. De ene ouder werkt voltijds en moet na het werk nog beginnen koken, de andere ouder werkt misschien halftijds en het eten staat al klaar na school. Het ene kind heeft nog voetbaltraining, het andere kind heeft dit misschien niet.
2) Handelingsmogelijkheden zoeken
In het artikel opteren ze dat de doelstellingen van huiswerk – leren plannen, zelfstandig werken, de leerstof inoefenen – ook op andere manieren kunnen bereikt worden dan met huiswerk. Misschien kan een schooldag systematisch eindigen met huiswerk en de kinderen naar huis kunnen met eventueel enkel nog een creatief opdrachtje voor de volgende dag.
Ik denk zelf ook nog aan digitaal huiswerk, waar denkfouten automatisch feedback krijgen en waar de hulp van ouders overbodig is. Dit zou ook kunnen passen in ons digitale tijdperk.
Er zijn op scholen ook huiswerkklasjes, waarbij de tijd wordt gegeven om huiswerk te maken met de juiste hulp qua methoden dat binnen de schoolmuren is.
Misschien komen de kinderen en/of ouders ook nog wel op leuke manieren om huiswerk overbodig te maken of stressvrij.
3) Motieven verhelderen
Huiswerk zorgt voor vele gezinnen voor:
- Stress en frustratie
- Tijdsgebrek als gezin en vrije tijd
- Achterstand als ouders het kind niet kunnen helpen
De doelstellingen van huiswerk kunnen ook op andere manieren bereikt worden.
Er is een grote diversiteit binnen de gezinnen en leersnelheid
4) Effecten inschatten
- Huiswerk op het einde van de schooldag (binnen de schooluren): De leerstof zit nog fris in het geheugen bij de kinderen. De leraar krijgt zo een beeld over de leerstof en methodiek en kan deze de dag erna eventueel bijsturen of een extra les inplannen. De leerkracht kan ook individueel extra huiswerk geven op lange termijn waardoor de kinderen leren plannen, en er extra kan worden geoefend voor kinderen die het nodig hebben. 
- Digitaal huiswerk: De kinderen krijgen direct feedback op de taakjes of oefeningen. De leerkracht moet niet meer verbeteren en de ouders zullen minder geneigd zijn om de taak te verbeteren of te maken als deze niet op punten staan. De kinderen werken graag met de digitale technologie en ze leren al spelend. Nadeel: wat met kinderen die geen computer hebben?
- Huiswerkklasjes: Wanneer kinderen extra uitleg nodig hebben kunnen ze dit vragen aan de leraar die de juiste methodiek onder de knie heeft. Kinderen blijven dan wel langer op school, waardoor de vrije tijd wordt beknot.

Evaluatiemoment
1) Intuïties uitspreken
Er zijn dus creatievere oplossingen voor huiswerk. We kunnen onze tijd dus heel wat anders indelen. Het zou beter kunnen zijn voor iedereen: de kinderen, de leerkrachten en de ouders.
2) Normen verduidelijken en waarden evalueren
- Kinderen moeten vrij hun tijd kunnen spenderen zoals ze dat willen: waarde vrijheid
- De school moet zorgen voor de overdracht van kennis en vaardigheden: waarden verantwoordelijkheid, deskundigheid
- Gezinnen moeten tijd kunnen spenderen met elkaar: waarden kwaliteit, liefde/warmte

Bronvermelding:

Thinkstock. (2012, 29 november). Je kind heeft gelijk: huiswerk = tijdverlies. [Online afbeelding]. Geraadpleegd op 18 oktober 2015, van  http://www.goedgevoel.be/gg/nl/480/School/article/

De Vylder, S., Meersdom, V., Six, L., Strynck, E., & Vandezande, J. (2014-2015). AOLO - Religie, zingeving en levensbeschouwing.

Danckaerts, M., Ramaekers, S. (2013). Opinie: Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk. Geraadpleegd op 18 september 2015, van http://www.klasse.be/ouders/35892/opinie-scholen-kunnen-beter-stoppen-met-huiswerk/

3 opmerkingen:

  1. Dag shari.
    Ik heb ook deze casus gekozen en was ook direct van mening om het huiswerk buiten de schooluren af te schaffen. Vooral over het onderwerp dat de ouders vaak willen helpen, maar op een soms "verkeerde" manier ben ik het zeker met je eens. Ik zie dit zelf ook bij een babysitkindje. Hij heeft geweldig veel huiswerk, maar beoefent daarnaast ook allerlei hobby's. Door tijdsgebrek kan het dan wel eens voorkomen dat zijn moeder het huiswerk bijna zo goed als zelf maakt of het soms op een andere manier met hem maakt. Daarom ben ik het ermee eens dat het "huiswerk" zich beter bevind in de school zelf tijdens de schooluren met de leerkrachten.

    Groetjes Shani

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Shani! Fijn om te horen dat je mijn mening deelt. Er zijn al wel wat leerkrachten die huiswerk aanbieden tijdens de schooluren, dus dat geeft me hoop.

      Verwijderen
  2. De titel van dit artikel viel mij onmiddellijk op. Ik dacht ook dat ik direct een antwoord zou hebben. Maar dit onderwerp is eigenlijk moeilijker dan ik dacht. Ik zou direct pleiten voor minder huiswerk en meer spelen. Op voorwaarde dat de kinderen dan ook echt spelen en hobby's uitoefenen, ontspannen en ontstressen. Ik vrees echter dat de vrijgekomen tijd vaak zal opgevuld worden met televisie kijken en achter de computer zitten. Ook stel ik mij dan vragen bij de invulling van de tijd binnen de schooluren. Huiswerk bestaat, volgens mij, voor het herhalen van de leerstof en ook het inoefenen ervan. Herhalen en inoefenen gebeurt eigenlijk ook al in de klas, maar vaak is het nodig even te herhalen wanneer de leerstof heeft kunnen bezinken. Stel dat we dit zouden toepassen binnen de lesuren en bijvoorbeeld de dag nadien even herhalen, moeten andere lessen verschoven worden. Tegenover vroeger hebben kinderen veel meer leerstof te verwerken, alles moet ook sneller gaan en voor veel leerkrachten is het een race tegen de tijd om alle leerstof af te handelen. Wanneer ook het huiswerk op school moet worden gemaakt, moet er dus een grondige aanpassing komen van de lessen en lesinhouden of moeten de dagen langer gemaakt worden, wat volgens mij zeker geen optie is.

    Wat de ouders betreft. Dat klopt, velen zijn niet echt meer mee met wat de kinderen aangeleerd krijgen. Maar voor veel ouders zijn deze momenten met hun kinderen een manier om een goede ouder te zijn, een manier om hun kind te kunnen helpen. Het aanleren van bepaalde methodes zouden inderdaad moeten gebeuren zoals in de klas. Maar misschien is het dan een optie, dat de ouders gewoon eerst even het lesboek nakijken voordat ze het kind proberen helpen.

    Mijn idee is, denk ik, dat het huiswerk mag verminderen, maar ergens toch moet blijven. Laat hen eerst wat buiten spelen en zet ze dan aan hun huiswerk. Zo zijn ze terug meer gefocust. Neem hen echter het leren niet af. Want als je nooit moeite hebt moeten doen en nooit hebt moeten studeren,kom je later in moeilijkheden als je naar hogeschool of universiteit gaat.

    Misschien is het een idee om gedeeltelijk het huiswerk in de klas te maken en gedeeltelijk thuis. Wat ook iets nieuw is dat misschien kan werken is het principe van "the flipped classroom". Zeer interessant en vernieuwend. Moet je echt eens bekijken.

    Groetjes
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen